Kuidas taaskasutuse sümbolist sai Ragn-Sells brändi lahutamatu osa
Alates 1999. aastast on Ragn-Sells brändi lahutamatuks osaks olnud taaskasutust sümboliseerivad kolm noolekest. Kuid kuidas sümbol meie identiteedi osaks sai ning mis lugu sellele tegelikult eelneb?
Kuigi Ragn-Sells alustas tegevust juba 1881. aastal Stockholmis, võttis ta tänapäeval tuntud nime kasutusele alles hiljem, 1968. aastal. „Aastate jooksul nägime, et Ragn-Sellsi nimi iseseisvalt ei öelnud meie tegemiste kohta kuigi palju, mistõttu otsustasime ettevõtte identiteedi tugevdamiseks võtta 1999. aastal kasutusele ka taaskasutuse sümboli. Meie jaoks sümboliseerib see lõputut tööd nii algusaastatel kui ka täna, et hoida ringluses võimalikult palju ressursse,“ meenutab Folke Jackson, kes oli 90ndatel Ragn-Sells Grupi kommunikatsioonidirektor.
“Taaskasutuse sümbol on üldkasutatav, mistõttu kasutame Ragn-Sellsis sümbolit pisut omal moel – meie brändingus on nooled kasutusel pööratud kujul, et hoida profiili äratuntavana,“ lisab Jackson. Tänaseks on taaskasutuse nooled muutunud nii Eestis kui ka Rootsis, Norras ja Taanis Ragn-Sellsi sünonüümiks: „Mitmed kliendid ja kolleegid omas valdkonnas on küsinud, kas võivad „Ragn-Sellsi nooli“ kasutada ka enda turunduses,“ räägib Jackson.
20. sajandi tuntuima sümboli loomiseks kulus vaid paar päeva
1971. aastal korraldas 20. sajandi üks silmapaistvamaid lainepapi ja -kastide tootjaid CCA (Container Corporation of America) õpilaskonkursi, et töötada välja sümbol ringlussevõetud paberist valmistatud kastide jaoks ning tõsta ühiskonnas üldist teadlikkust ringlussevõtmise kohta.
Gary Anderson, toona 23-aastane Lõuna-California üliõpilane, tegeles tegelikult arhitektuuri ja linnaplaneerimisega, ent isikliku väljakutse mõttes otsustas konkursile ka enda projekti esitada. Konkursil puudus osavõtutasu ning Andersonil läks tarvis vaid paberit ja pliiatseid. Samuti ei kulutanud Anderson kavandi loomiseks liigselt aega – kõigest päeva või kaks ning tegelikult oli ta sarnast ideed juba ühe varasema projekti juures kasutanud. Niisiis sümbol, mille Anderson lõi nii muuseas möödaminnes, ilma erialase hariduseta, raha ja ka oluliselt aega panustamata, täitis oma eesmärki paremini, kui esiti oodatagi osati. Umbes 500 laekunud kavandi seast, valiti Andersoni töö võitjaks
Seejärel võeti sümbol ka teiste ettevõtete poolt niivõrd kiirelt kasutusse, et seda ei jõutud patenteerida ning see langes avalikku omandisse. Sellest ajast peale on sümbolit võinud igaüks kasutada mistahes eesmärgil, ilma litsentsitasusid maksmata. Selle tulemusel hakati sümbolit kasutama ka teiste taaskasutatavate materjalide juures, nt plastide.
Mida ülemaailmselt tuntud märk sümboliseerib?
Tänaseks on taaskasutusmärk muutunud ülemaailmselt äratuntavaks sümboliks ning lisaks on see juurde saanud arvukaid edasiarendusi ja täiendusi. Protsendiga sümbol, mille keskel on protsentuaalne arv, tähistab tootes sisalduva ringlussevõetud materjali kogust. Sümbolile lisatud numbrid ja tähed määravad aga kindlaks, millisest plastist toode valmistatud on ning millised on selle taaskasutusvõimalused.
Nooled ise on tavaliselt seotud kolme ringlussevõtu R-ga: Reduce, Reuse, Recycle. Need kujutavad endast (jäätme)eluringi toimimist, aidates kõigel alati algusesse tagasi jõuda ja luua seeläbi kasu nii keskkonnale kui tulevastele põlvedele.
Loe lisaks: