Woola pürgib lambavillaga Euroopa juhtivaks pakkematerjali tootjaks
Mullikile on minevik, mullivill aga tulevik! Kaheksaliikmeline Eesti idufirma Woola on lambavilla näol leidnud lahenduse keskkonda reostavale mullikilele ning toodab lambavilla jääkidest valmistatud villaümbrikut õrnade esemete pakkimiseks. Miks just vill ning millised on ettevõtte ambitsioonid, seda uurisime ettevõtte ühe asutaja Anna-Liisa Palatu ja brändijuhi Paula Pärnaste käest.
Olete välja mõelnud väga põneva lahenduse! Kuidas selleni jõudsite?
Alustasime probleemist. Enne Woola asutamist on kätt proovitud mitmete teiste ettevõtmistega, sealhulgas e-poe pidamisega. Sealt sai selgeks, kui põletav probleem on e-poe pakend, eriti pehmendav pakend. Turul ei olnud ühtegi jätkusuutlikku ja skaleeritavat alternatiivi mullikilele. Mullikileümbrikke kulub aga tohutult ja need on tehtud materjalidest, mida ei ole võimalik üksteisest eraldada. Seega läheb mullikileümbrik segaolmesse ja laguneb üle 500 aasta. Lisaks sellele ei ole mullikileümbrik esteetiline. Me saime aru, et pakendi tähendust on vaja muuta – see peaks olema jätkusuutlik, ilus ja bränditav.
Olete öelnud, et ligikaudu 90% Eestis toodetavast lambavillast jääb kasutamata – miks see protsent nii suur on?
Lambakasvatuses on prioriteediks lihalammaste kasvatus ja villa kvaliteedile ei pöörata enam tähelepanu. Villast on saanud nö kaasprodukt, mis pole lõnga ega vildi tootmiseks piisavalt kvaliteetne. Seetõttu püütakse sellest võimalikult lihtsalt vabaneda, isegi põletamise ja matmise teel.
Kelle käest saate villa, mida enda pakendite tootmisel kasutate?
Vill, mida täna oma toodetes kasutame on pärit Suurbritanniast, kus on pika traditsiooniga lambakasvatus ja võimekus igasuguse kvaliteediga villa töödelda. Seetõttu oli see allikas meie tootmise esimeseks faasiks kõige kättesaadavam variant.
Eestis puudub jääkvilla kokkuostu- ja müügisüsteem, seetõttu peame oma tarneahela ise nullist üles ehitama. 2021. aasta üheks fookuseks olemegi võtnud suhete loomise Eesti lambakasvatajatega ja oma villakogumise süsteemi korraldamise. Siinse tooraine kasutamine on meie jaoks loogiline samm, eriti kuna ka Eestis läheb iga aasta meeletutes kogustes villa raisku. Lisaks saame nii tagada oma tarneahela läbipaistvuse ning vähendada materjali transpordi jalajälge keskkonnale.
Milliseid materjale te lisaks villale pakendi loomisel veel kasutate?
Lisaks kasutame väikeses koguses biopõhist sideainet. Villaümbrikut kattev paberümbrik on valmistatud taaskasutatud paberist.
Kuidas villaümbrikut seni vastu on võetud?
Eesti turul on meil müügiga läinud hästi. Toote vajalikkusest saadakse aru, kuna ettevõtete ja lõppkasutajate soov ühekordse plastiku tarbimine lõpetada on siiras. Lisaks jääb meie toote omapärane lugu ja välimus silma. Alustasime 2020 lõpus ka välisturgude testimisega ja tänaseks oleme seal täitnud esimesed müügitellimused. Woola tooteid on võimalik osta meie e-poest. Suuremad tellimused saab teha meie müügiagentidelt. Lisaks on Woola tooted eraklientidele väiksemas koguses müügis ka kõigis Pakendikeskuse poodides.
Kui tellitud kaup saabub Woola pakendis, siis mida sellega edasi teha?
Meie esimene soovitus on alati, et kasuta pakendit uuesti. Seda kas siis paki saatmiseks või leides villaümbrikule uue praktilise otstarbe. Paberümbriku saad koos teiste paberi- ning papijäätmetega uuesti ringlusesse saata.
Lansseerime õige pea Woola ringlussüsteemi pilootprojekti, mis annab tarbijale võimaluse villaümbrik meile tagastada, et sellest uued ümbrikud valmida saaksid. Kuigi kõik materjalid, mida kasutame, on biolagunevad, ei taha me, et nende eluiga pärast ühte kasutuskorda lõppeks. Ringne süsteem on selleks kõige loogilisem lahendus.
Millisel määral Covid-19 teie tegemisi mõjutanud on?
Meie jaoks oli 2020. aasta Covid-19 valguses küll pöörane, kuid pandeemia meie ärile otsest negatiivset mõju ei osutanud. Kodus püsimise tõttu kasvas internetis ostlemine ja e-kaubanduse fookus, mis tekitas meile momentumi. Kindlasti tundsime hetkelist ebakindlust tuleviku osas ja analüüsisime, kas globaalne kriis mõjutab ka investeeringu kaasamise võimalust, kuid need riskid siiski ei realiseerunud meie jaoks.
Kui pikalt olete tulevikku ette planeerinud? Kas on mõtteid ka Eestist väljapoole liikuda?
Tegeledes globaalse probleemiga, oleme sihi algusest peale rahvusvahelisele turule seadnud, mis ei tähenda, et Eesti turg meile oluline poleks. Siinne turg on suurepärane pinnas ärimudeli ning toote testimiseks ja väljatöötamiseks. Unistame ning pingutame selle nimel, et juba järgmise viie aasta jooksul Euroopa juhtivaks jätkusuutliku pakkematerjali tootjaks saada.