Agu Remmelg Ragn-Sellsi ärijuht

Agu Remmelg: Tallinn – huvitavate mõtete linn!

Agu Remmelg Ragn-Sellsi ärijuhtWikipedia andmetel on 22-l Eesti linnal tunnuslaused. Neist põnevam on ehk Võru „Üts ummamuudu liin“ ja tuntum vast Tartu kui „Heade mõtete linn“. Kui seda mõtet edasi arendada, siis võiks Tallinna tunnuslause kõlada järgmiselt „Tallinn – huvitavate mõtete linn“. Tasuta ühistranspordi, müügimaksu, paadimaksu, bussiradade või küttepuude projektid on siin headeks näideteks. Huvitav küll, aga kelle huvides?

Müügimaks, paadimaks – järg on jäätmekäitluse käes

Vähe on avalikkuse tähelepanu pälvinud Tallinna linna ideed jäätmemajanduse ümberkorraldamiseks. Seni on Eesti korraldatud jäätmeveo praktika olnud selline, et konkursi teel kujunenud jäätmete äraveo hind on rakendunud otse tarbijale. Uue ideena ja esmakordselt Eestis soovib pealinn jäätmemajanduse ümber korraldada nii, et jäätmevedajad ja käitlejad pakuvad küll konkursi teel linnale hinna, kuid tarbijale rakendub hind, mille vahendab ja otsustab hoopis linnavalitsus.

Varjatud pool, mille maksab kinni linnakodanik

Sel suvel viies Tallinna jäätmeveo piirkonnas korraldatud konkursside tulemusena just selline skeem on algatatud. Linna konkurssidel edukaks osutunud vedaja ja jäätmekäitleja hakkavad linna vahendusel elanikke teenindama järgmisel aastal. Selleks soetab linn kliendihaldusprogrammi, loob arveldussüsteemi, palkab klienditeenindajad ja klienditeenindajate juhid. Nii saab linnast linnakodanikule jäätmekäitlusteenuse vahendaja, lepingupartner ja igakuiste arvete ning teadete postitaja. Selline skeem pole küll praeguses õigusruumis otseselt keelatud, kuid tekitab siiski mitmeid küsimusi. Ka Euroopas on sarnase süsteemi rakendamine palju pingeid ja kriitikat tekitanud.

Kui võrrelda pealinna uudset lahendust jäätmekäitlusettevõtete omaga, kellel on üle-Eestiline klienditeenindus ja sellega seotud efektiivsed süsteemid, siis praegu seisame silmitsi ohuga, et varsti on igal omavalitsusel oma jäätmekäitlusteenusega tegelev struktuuriüksus vajalike kliendihaldusprogrammide, klienditeenindajate ja nende juhtidega.

Monopol – edaspidi määrab jäätmeveo hinna linn

Tõsi, Tallinn on meedia vahendusel teatanud, et tänu Ossipenko juhitud firma veohankel tehtud ülimadalale pakkumisele langevad jäätmekäitlusteenuse hinnad 20-30%. Vähem on olnud juttu sellest, et need hinnad ei rakendu otse tarbijale, vaid alles täiendavate administreerimiskulude ja linna vahendustasu lisamise järgselt kujuneb kodanikule tegelik hind. Linnas kehtestatud reeglite järgi saab ka konkursi teel jäätmekäitleja poolt linnale pakutud hindu hiljem linna poolt otsustuskorras tõsta. Alati on võimalik hindu lühiajaliselt või kasvõi valimistega seotud perioodil madalamana hoida, kuid lõpuks tahavad kulud ikka katmist ja linnakassa täitmist.

Tundub, et uued ja huvitavad mõtted pealinna jäätmemajanduses saavad allikaks, mis toetab valimiskampaaniaid või täidab linnakassat. On raske uskuda, et kohustustega ülekoormatud ja samas alafinantseeritud omavalitsused endale niisama lihtsalt lisaülesandeid võtta sooviksid. Ka on raske uskuda, et sellise ümberkorralduse tegemise eesmärgiks on lihtsalt ninanipsu tegemine senistele jäätmekäitlejatele. Linnavalitsuse turuletulekuga on tekkimas monopol, kus mängureeglid kõikidele osapooltele dikteerib linn. Konkurentsi ja vaba turumajanduse asendamine otsustuskorras hinnakujundusega oli vaevalt jäätmeseaduse algne mõte.

Tundub, et seadus on ajale jalgu jäänud ja iga huvitav mõte ei ole tarbija huvides. Ka konkurentsi kadumine pole meie muidu eduka ja avatud majanduse edendamise huvides. Õhku jääb ikka küsimus – kelle huvides?

Agu Remmelg
Ärijuht

Kategooriad: Muu

5 Kommentaari

  1. Tundub, et koostööd soovitakse ja ollakse rahul linnavalitsusega siis, kui endale kasulik, Nüüd antud olukord ei meeldi ja tehakse porgandi häält. Pole vaja seda häält teha, vaid tuleb rahul olla sellega, mis on. Valitsejaks saamiseni on pikk ja kolgata tee. Ka minul oli Ragn-Sells´iga aasta alguses paar probleemi. Esimene probleem oli selles, et tuldi aasta esimestel kuudel prügikaste tühjendama hommikul kella 5 ajal juba. Miks peab kogu tänaval elav rahvas nii vara üles tõusma, selle kolistamise peale, siiski valitseb ju öörahu. Ja tuli ka välja, et seda neil kordadel tohtiski teha alles 7.00 alates. Teine probleem oli tühjendamisega. Prügikasti kallutati niivõrd vähe, et alati jäi 4-5 30liitrist kotti prügikasti. Öeldi, et ju need olid kinni külmunud, aga tegelikult ei olnud, lihtsalt ei tõstetud prügikasti piisavalt kaldesse. Ja ei ole vaja ajada selle konkreetse olukorra puhul ka seda, et külmaga ei saa raputada, kast läheb katki.

  2. Jõudu ja Jäksu AGU , vaga tore kuulda suure firmajuhi käest otsest juttu oma eriala probleemidest. Tegelikult peaks need JOKK jamad veelgi teravamalt avaldama meie lp kollases rootsi Ärilehes .

    Ausus ja avalikkus on meil kahjuks siin ühiskonnas veel banaanivabariigi tasemel !

    t pekka mononen as baltoi td / tartu majandus klubi presitent
    tervituset Reinule

  3. Küll on tore, et meil on leping nii korrektse ja toreda firmaga.Alati saab veograafikut muuta väga paindlikult ja seda täidetakse ülima täpsusega. Jõudi ja jaksu Teile. Suured hilinenud sünnipäeva soovid.

  4. Prügivedaja soovib küll, et mahuti oleks toodud tänavale, aga tühjendamise aja kohta ei taha mingit kokkulepet teha, garanteeritud tühjendusajast rääkimata. Korraldatud jäätmeveo üks mõte ja eelis selles ongi, et veoringid on pikka aega püsivad ja võimaldavad kinnistuomanikul või majahoidjal ka kellaajaliselt sellega arvestada. Muidu on nii, nagu juhtus suvel Harjumaal ühes külas, kus prügiauto elamute juurde ei sõitnud, vaid kõik pidid oma tillukese kogumismahuti kohustuslikult hommikul lükkama 100-200 meetrit eemale maantee äärde. Passib siis perenaine silmanurgast, millal prügiauto tuleb, et tühi mahuti kaotsimineku hirmus kohe koju veeretada. Tavaliselt tuleb auto kümne paiku, nüüd ei näe autot, päeva jooksul paar korda käib maantee ääres vaatamas, äkki on kast siiski tühi, et ei pannud prügiautot tähele. Õhtul pärast kaheksat veeretab ta täis kasti koju tagasi, ööseks ei julge jätta. Hommikul helistab firmasse, et selgust saada, mis edasi saab. Saab teada, et kirjas on tühisõit, prügiauto oli tulnud pärast üheksat ja küsitakse, kas ta soobvib tellida eraldi graafikuvälise tühjenduse. Kes keda teenindab?
    Jäätmeveo kokkulepe/tingimused peab sisaldama ka teavet veo kellaaja kohta.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga