Notpla Ooho

Notpla – innovaatiline idufirma kaotab vetikatega plastiku

Juba veidi vähem kui poole aasta pärast, 3. juulil, hakkab kehtima ühekordse plasti direktiiv, mille eesmärk on ühelt poolt vähendada plasttoodete kasutamist ning teisalt suurendada tootjapoolset vastutust. Direktiiviga seoses peavad Euroopa Liidu liikmesriigid hakkama mõtlema jätkusuutlikumate lahenduste peale ning on rõõm tõdeda, et ettevõtteid, kes otsivad alternatiive, on juba üksjagu. Üheks selliseks näiteks on Notpla – Londonis asuv idufirma, kelle eesmärgiks on plastpakendite ärakaotamine.

Notpla

Lahendus leidub ookeanis

Notpla (endise nimega Skipping Rocks Lab) on välja töötanud ettevõttega samanimelise söödava ja 4-6 nädalaga biolaguneva materjali, mis on saadud merevetikatest ja taimedest. Vetikad kuivatatakse ja jahvatatakse pulbriks ning seejärel muudetakse see paksuks vedelikuks, mis kuivab plastikusarnaseks materjaliks. Saadud materjal on ettevõtjate sõnul ka hinnapoliitikas võimeline plastiga edukalt konkureerima.

Ookeanides kasvava pruunvetika näol on tegemist ühe looduse kõige kiiremini taastuva ressursiga, kasvades kuni 1 m päevas. Nii ei konkureeri Notpla toiduainetööstustega põllumaa pärast ning ei vaja värsket vett ega väetist erinevalt teistest põllukultuuridest pärinevatest (bio)plastidest. Merevetikate kasv aitab ka ookeane hapestada ning Notpla loodab näha buumi merevetikakasvatuses. Selleks on idufirma liitunud Euroopa Merevetika Koalitsiooniga, mille eesmärk on edendada ja laiendada jätkusuutlikku merevetikatööstust Euroopas ning avada seeläbi kogu merevetikate tootmise ning toidu ja lisandväärtusega toodete ja teenuste potentsiaal.

Söö pakend kasvõi ära!

Notpla alustas tegevust 2014. aastal tootega “Ooho” – elastse ja söödava pakendiga jookide ja kastmete jaoks. Pakendit saab valmistada erinevates suurustes vahemikus 10-60 ml ning see on valmistatud Notpla materjalist, mis koosneb kõikidest toiduks sobilikest materjalidest. Niiviisi on ka pakend ise söödavaks muudetud – pane kotike põske, hammusta ja saa ühtlasi osa unikaalsest kasutajakogemusest. Kes pakendit siiski ära süüa ei soovi, võib selle visata biojäätmete või tavalise prügi hulka.

Oohosid on tänaseks edukalt kasutatud mitmetel jooksuvõistlusel plasttopside asendamiseks. Lisaks on neid kasutatud firma- ja eraüritustel mahlade ja kokteilide pakkumiseks ning koostöös populaarse toidukulleriteenusega Just Eat kasutatakse kotikesi ka erinevate (salati)kastmete ja vürtside pakendamiseks.

Notpla Ooho

Kuna kodust väljas söövate inimeste arv kasvab jätkuvalt, kasvab ka söögikohtade nõudlus väiksema keskkonnamõjuga pakendite järele. Niisiis hakkas idufirma möödunud aastal tegelema vooderdatud papi probleemiga. See on toidutööstuses kaetud sageli õlist või maisist valmistatud plastiga, millest kumbki pole jätkusuutlik materjal. Sellest tulenevalt tõi ettevõte turule kaks uut toodet – Notplast valmistatud vee- ja rasvakindlad karbid ning pakendivoodrid. Ka need tooted on naturaalsed ja biolagunevad.

Notpla

Uudne lahendus annab ühelt poolt suure panuse ühekordselt kasutatava plasti vähendamiseks ning teisalt ka märkimisväärse konkurentsieelise toiduteenuse pakkujale, sest tarbijad teevad toidukohtade ja -eelistuste üle üha teadlikumaid valikuid. Tulevikus on Notplalt oodata veelgi alternatiive mitmetele ühekordselt kasutatavatele plastidele nagu näiteks toidukilele, väikestele kotikestele kruvide, naelte jmt riistvara tarvis ning võrkkotikesi puu- ja juurviljade kandmiseks.

Mis saab edasi?

Möödunud aastal tunnustati Notplad mainekal Dieline pakendiauhindade jagamisel toimetajate lemmiku tiitliga, kes nägid pakendis suurt potentsiaali plastiku asendamiseks. Ka idufirma enda plaanid on ambitsioonikad ning lisaks uute toodete arendamisele, peaks tänavu valmima ka Oohosid valmistavad müügiautomaadi suurused rendimasinad – nii saavad pakendajad ja ürituste korraldajad valmistada ise täpselt nii palju kotikesi kui tarvis, ilma suuri laovarusid tellimata.

Käesoleval aastal on ettevõtte fookuseks esialgsete toodete turustamine, sooviga leida uusi partnereid – restorane, jaemüüjaid ja kastmetootjaid –, levimaks laiemalt Euroopasse ja loodetavasti lõpuks ka USAsse. Ettevõtte eesmärk on aidata peatada igal aastal ookeanisse jõudvad kuni miljard plastpudelit ja kõrvaldada nendega kaasnevad 300 miljonit kilogrammi süsihappegaasi heitmeid. See muudab aga mõned inimesed skeptiliseks – millist mõju taolised väikesemahulised alternatiivid tegelikult avaldavad?

Notpla Ooho

Siinkohal on väljatoodud näide Aasiast, kus väikesed plastkotikesed on kõige levinumaks jäätmeks. Neid kasutatakse väikestes kogustes maitseainete, šampoonide, seepide, salatikastmete ja muude vedelike ja pisiosade müümiseks. Kuna need on aga valmistatud kihilise plastiku ja alumiiniumi segust, on neid võimatu taaskasutada. Olles samaaegselt ka väga väikeste mõõtudega, jõuavad pakendid tihti nii kanalisatsioone ummistama kui ka elusloodust reostama.

Kõiki neid väiksemõõtmelisi kotikesi on Oohodega võimalik aga väga edukalt asendada ning Notpla soovitud laienemise korral on muutus kindlasti märkimisväärne. Ettevõtjad tunnistavad, et kuigi Oohod ei asenda tõenäoliselt näiteks jaemüügipoodides üldlevinud plastpudeleid nii mahutavuse, kiire riknevuse kui ka hügieeni tõttu, võib üheks lahenduseks osutuda väiksemate kotikeste ühte suuremasse mahutamine. Selleks tuleb Notpla muuta tugevamaks materjaliks, mille kallal ettevõte samuti väsimatult töötab.

Notpla

Allikas ja fotod: https://www.notpla.com/.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga